יום חמישי, 25 באפריל 2013

פקיד סיני, חוקים וחוקים וגם חוקים טבעיים / אריאל סולודר

זה היה די מפתיע לחזור יום אחד מהעבודה ולמצוא בקרוואן פקיד סיני בחליפה. עשיתי מיד את מה שאני תמיד עושה במצבים כאלו - התחברתי ליפני הפנימי שלי. התחלתי מיד בתנועות הקאטה שבכיתה ב' השיגה לי את החגורה הצהובה הנכספת. הסיני בתגובה צעק זעקת קרב שהוציאה אותי מריכוז אז החלפתי טקטיקה ואמרתי,
"הי אתה, מה אתה עושה כאן, זה הבית שלי ולמה אתה צועק?". הוא הסביר בעברית קלוקלת שהוא לא צעק, הוא בסך הכל התנצל בנימוס והוא בבית שלי כי הוא נציג הרפובליקה העממית הסינית והוא בא להחזיר לארצו את מה ששייך לה.
"מזתומרת!"
"יש לנו חוק חדש בסין"
"איזה חוק?"
"כל דבר חוזר למקום ממנו הוא בא" הוא אמר בניצחון.

סיור ותיקים במעלה צביה / גפנית שלוי

היום 18.4, לפני שעה, הסתיים מפגש – סיור עם 80 משתתפים מותיקי מועצה אזורית זבולון: אזור הקריות, אושה, יגור, שער העמקים, כפר חסידים, רמת יוחנן. לכבוד היה לנו לארח אנשים כל כך מיוחדים שהצעירים שבהם היו בני 70 והבוגרים 95.

ה- 'וואו!' והתקווה שהם השאירו פה ביישובינו הקטן היו מעומק חיים וממקום של ניסיון חיים ומציאויות רבות שמשם הגיעו. הם שהקימו ובנו את הארץ לאחר התופת של השואה, שבנו את הארץ הזו ממקום מיוחד מאוד ומערך מיוחד מאוד, והם שהתקווה והסקרנות רבה כל כך בחייהם. מקסים!

אחת מהנשים, קטנה מאוד ויפה מאוד (בת 95), אמרה תודה על הקשר שאנו יוצרים עם אנשים מהסביבה, 'זה מה שיחזק את הארץ ויצור בה שלום' אמרה. היא ספרה שחברה לחיים (בעלה) משה נהיר היה אדם שכל חייו היה חבר של הישובים הבדואים באזור בו חיו ושהחיטה תמיד הספיקה ללחם ולפיתות לכולם כי הייתה נדיבות, ושהתרופה והבריאות הספיקו לכולם כי הייתה שם תשומת לב וחברות.. וביקשה שלא נפסיק ..

יום רביעי, 24 באפריל 2013

אמת או בדיה / דני אוסיה

אמת או בדיה
או:
צ'יף אינדיאני על ארגז תפוזים

לפני מספר ימים התעורר בי שוב הצורך לקרוא את "מכתבו של צ'יף סיאטל לנשיא ארצות הברית פירס".
(למי שלא מכיר, זהו מכתב פואטי ומטלטל שמומלץ לקראו. קל למצוא אותו באינטרנט, למרות שבידי יש תרגום יפה יותר לדעתי).

המכתב של צ'יף סיאטל הוא מאותן יצירות אשר אחת לכמה שנים, כמו כוכב לכת זוהר אשר משלים את סיבובו ומופיע בנקודה מרכזית בשמיך, אתה נזכר בהן ומרגיש צורך לקרוא מחדש.

הפעם, לאחר קריאה שלישית, החלטתי לבדוק מה יש לגוגל לומר בנידון.

גוגל אכן היה מלא בקישורים ובאינפורמציה. החל מאתרים ירוקים ושאמאניים שהביאו תרגומים קלוקלים של היצירה, אבל היו גם שניים שלושה מאמרים מחקריים אשר חשפו את האמת במערומיה:

יום חמישי, 11 באפריל 2013

פרדיגמה / איה דויטש

"האנושות האורבנית", תושבי הערים, המהווים כיום למעלה ממחצית האוכלוסייה של שבעה מיליארד בני אדם החיים על הפלנטה, לא יכולים לצפות בכוכבים הזוהרים, ביתנו הגלקטי. בשל זיהום האור (תאורה המיוצרת בידי אדם) הם יכולים לזהות פחות מ-200 כוכבים בשמים.

בספר "קיצור תולדות האנושות", מעלה המחבר, יובל נח הררי, זווית ראייה אחרת למהפכה החקלאית לפיה לא בני האדם "תרבתו" את החיטה אלא להיפך: החיטה היא זו שגרמה להם להפוך מציידים לקטים לחקלאים וכתוצאה מכך גרמה לשינוי מהותי ולאו דווקא חיובי בהרגלי המגורים, הילודה הבריאות, היחס אל צמחייה ובעלי חיים וכן הלאה.

תפיסה זו גילתה לי עד כמה אני שבויה בתפיסת עולם האומרת שפעם, מזמן, בני האדם היו קרובים לפלנטה וחיו בהרמוניה אתה.

ולכן כמה מילים על פרדיגמות...

יום שלישי, 2 באפריל 2013

דרוש: קהל אוהדים פרטי נאמן ובעל זיכרון נכון / רמי צור

בדקה הראשונה של פתיחת המחצית השנייה כבר הכול נראה היה גמור. עוד לפני ההפסקה הובילה קבוצת מילאן האימתנית את המשחק ב 3 שערים מול 0. ואז ירדו השחקנים אל חדר ההלבשה.

הצבע היחיד אצל אוהדי ליברפול היה בחולצות, בצעיפים ובדגלים האדומים. כל השאר היה לבן. פנים חיוורות כסיד ונפולות, ידיים על הראש, מבט בוהה וחלול של ייאוש. הקבוצה שלהם נראתה פשוט זוועה.
המקום – האצטדיון האולימפי אתאטורק באיסטנבול, 23 במאי 2005. גמר גביע האלופות האירופאי בכדורגל.

האם לשם כך נהרו 35,000 מהם מאנגליה הרחוקה ועד איסטנבול? האם בשביל דבר כזה חלקם לקחו הלוואות בנקאיות שרק עוד כמה שנים אולי יוכלו להשלים את החזרתן עם משכורתם הדלה? נכון – מילאן אלופת אירופה הייתה לדעת כל המומחים עדיפה בהרבה על ליברפול – שגמגמה כל הדרך עד לגמר. אבל תוצאה כזאת?  אחרי שער של מאלדיני כבר בדקה הראשונה,ששובר כל רוח, זוהי תוצאה שכבר אי אפשר לשנות.  בעיקר לא מול הקבוצה עם ההגנה הטובה ביותר ביבשת.

ואז הגיעה המחצית השנייה.